Recht & Bemiddeling

Privacy

PRIVACY

Recht & Bemiddeling Advocatenkantoor is de benaming van het advocatenkantoor van Peter Vanlerberghe, advocaat en erkend bemiddelaar, met adres te 9820 Merelbeke, Hundelgemsesteenweg 1058 en BTW/KBO-nummer: BE0812.600.672; hierna ‘de onderneming’.
Alle persoonsgegevens die de onderneming van u ontvangt worden verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming; in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (2016/679) en deze privacy- en cookieverklaring. Deze privacy- en cookieverklaring regelt de verwerking van uw persoonsgegevens door de onderneming,
 
Door uw persoonsgegevens te delen via het contactformulier op www.rechtenbemiddeling.be, door de onderneming te contacteren per e-mail, telefoon of fax of gelijk welke andere contactmethode, door het overmaken van een vraag, klacht en/of dossier, verklaart u kennis te hebben genomen van deze privacy- en cookieverklaring en gaat u uitdrukkelijk akkoord met de inhoud. Wanneer de onderneming contact met u opneemt, zal deze privacy- en cookieverklaring aan u meegedeeld worden. Door de onderneming vervolgens te contacteren verklaart u kennis te hebben genomen van deze privacy- en cookiepolicy en gaat u uitdrukkelijk akkoord met de inhoud.
Er wordt u gevraagd dit privacy- en cookiebeleid aandachtig te lezen.

 

Artikel 1 -  Verwerkingsverantwoordelijke voor uw persoonsgegevens

De onderneming is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacy- en cookieverklaring.
 
In geval u vragen hebt over de verwerking van uw persoonsgegevens, kan u steeds contact opnemen via:
 
RECHT EN BEMIDDELING Advocatenkantoor Peter Vanlerberghe
Hundelgemsesteenweg 1058
9820 Merelbeke
E-mail: info@rechtenbemiddeling.be
Tel.: 0497/66.18.87
Fax: 09/336.01.41
KBO/BTW: BE 0812.600.672

 

Artikel 2 -   Persoonsgegevens die over u worden verwerkt, doeleinden en gronden

De onderneming verwerkt uw persoonsgegevens voor één of meer van de volgende doeleinden:

Categorie 1.      Klantenbeheer

1.     Juridische dienstverlening

Met het oog op het verlenen van juridische diensten aan haar cliënten, verwerkt de onderneming mogelijk uw:

Deze gegevens laten de onderneming toe om juridisch advies te verstrekken, juridische akten en documenten op te stellen, haar cliënten te vertegenwoordigen in rechte, in arbitrage of voor administratieve of gelijkaardige instanties, bijstand te verlenen bij onderhandelingen en/of het sluiten van contracten, te bemiddelen, bijstand te verlenen bij bemiddeling, bijstand te verlenen bij een politie- of gelijkaardig verhoor, verschillende mandaten (curator, schuldbemiddelaar, bewindvoerder, e.d.) op te nemen, juridische opleidingen aan te bieden, etc.

De rechtsgrond voor de verwerking van de persoonsgegevens is:

 
2.     Naleving van wetgeving en reglementering van toepassing op de advocatuur of erkende bemiddeling

Met het oog op de naleving van wetgeving en reglementering die van toepassing is op de advocatuur en erkende bemiddeling, verwerkt de onderneming mogelijk uw:

Deze gegevens laten de onderneming toe om onder meer haar verplichtingen te vervullen in het kader van de witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving, uitvoering te geven aan een gerechtelijk of administratief bevel of reglementering van de Orde van Vlaamse Balies na te leven.

De rechtsgrond voor de verwerking van de persoonsgegevens is gebaseerd op de wettelijke verplichtingen, vervat in de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten en eventuele verwijzing naar andere relevante wetgeving/reglementering] (artikel 6, §1, (c) AVG); een gerechtvaardigd belang om in het kader van onze juridische diensten waakzaam te zijn voor witwaspraktijken (artikel 6, §1, (f) AVG).
De onderneming verkrijgt deze persoonsgegevens rechtstreeks van de betrokkene(n) en/of via derden, zoals confraters, de tegenpartij(en), gerechtsdeurwaarders, deskundigen, notarissen, de rechtbanken en/of andere actoren in het kader van het te behalenden dossier.
 
Categorie 2. Interne organisatie en eigen beheer
 
1.     B2B beheer

Met het oog op het B2B beheer van ons advocatenkantoor, verwerkt de onderneming mogelijk uw:

Deze gegevens laten de onderneming toe om overeenkomsten met leveranciers/business partners af te sluiten, waaronder het vergelijken van leveranciers, het opvragen van offertes en het voeren van precontractuele onderhandelingen, te communiceren met leveranciers, het beheren van geplaatste bestellingen en het organiseren van de betaling.

Ten aanzien van leveranciers en business partners is de rechtsgrond voor de verwerking van de persoonsgegevens is:

De onderneming verkrijgt deze persoonsgegevens rechtstreeks van de betrokkene(n) en/of      via een derde.

 
2.     Facturatie en boekhouding

Met het oog op de facturatie en onze boekhoudkundige verplichtingen, verwerkt de onderneming mogelijk uw:

Deze gegevens laten de onderneming toe om haar facturen op te maken en haar boekhoudkundige verplichtingen. De rechtsgrond voor de verwerking van de persoonsgegevens is gebaseerd op diverse wettelijke verplichtingen, zoals deze vervat in het Wetboek Economisch recht (art. I.1 WER, art. III.82 WER, art. III.89 WER en art. III.90 WER), het KB WVV (dubbel boekhouden), het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (art. 3:1 WVV) en het Wetboek Inkomstenbelasting (art. 320 WIB) (artikel 6, §1, (c) AVG). De onderneming verkrijgt deze persoonsgegevens rechtstreeks van de betrokkene(n) en/of via een derde.
 
Categorie 3. Geschillenregeling

Met het oog op de regeling van potentiële geschillen, verwerkt de onderneming mogelijk uw:

Deze gegevens laten de onderneming toe om haar legitieme belangen te verdedigen in alle vormen van geschillenbeslechting en de administratie daarvan te verzorgen. De rechtsgrond voor de verwerking van de persoonsgegevens is gebaseerd op het gerechtvaardigd belang om de contractuele en buitencontractuele, wettelijke en andere rechten van de onderneming te vrijwaren (artikel 6, §1, (f) AVG).
De onderneming verkrijgt deze persoonsgegevens rechtstreeks van de betrokkene(n) en/of via een derde.
 
Categorie 4: Communicatie en marketing
 
1.     Nieuwsbrieven en andere commerciële communicaties

Met het oog op het verzenden van nieuwsbrieven en andere commerciële communicaties, verwerkt de onderneming mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoonnummer). Deze gegevens laten de onderneming toe om u op de hoogte te houden van juridische ontwikkelingen, u te informeren over de producten en diensten van de onderneming, u haar kerstkaart te bezorgen, etc.. De rechtsgrond voor de verwerking van de persoonsgegevens is gebaseerd op het gerechtvaardigd belang om de producten en diensten van de onderneming te promoten bij haar cliënten (artikel 6, §1, (f) AVG). Indien u zich heeft ingeschreven op onze eventuele nieuwsbrief, ontvangt u onze commerciële communicaties omdat u daarvoor toestemming heeft gegeven (art. 6, §1, (a) AVG). De onderneming verkrijgt deze persoonsgegevens rechtstreeks van de betrokkene(n) en/of via een derde.
 
2.     Website

In het kader van haar website, www.rechtenbemiddeling.be  verwerkt de onderneming mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (voornaam, naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres), contactverzoek en elektronische identificatiegegevens (IP-adres en cookies). Deze gegevens laten de onderneming toe om haar website te optimaliseren, online advertenties te tonen, uw contactverzoek te beantwoorden, etc. De rechtsgrond voor de verwerking van de persoonsgegevens is gebaseerd op het gerechtvaardigd belang om een goed functionerende en gebruiksvriendelijke website aan te bieden en de producten en diensten van de onderneming te promoten (artikel 6, §1, (f) AVG). Analytische cookies, advertentiecookies en/of sociale media cookies worden enkel geplaatst indien u daartoe toestemming heeft gegeven via de website (artikel 6, §1, (a) AVG). (voor meer over cookies, zie verder) De onderneming verkrijgt deze persoonsgegevens steeds rechtstreeks van u.
 
3.     Seminaries en evenementen

Voor de organisatie van seminaries en evenementen verwerkt de onderneming mogelijk uw:

Deze gegevens laten de onderneming toe om u te laten deelnemen aan haar juridische opleidingen, seminaries en andere evenementen.
De rechtsgrond voor de verwerking van de persoonsgegevens is gebaseerd op het sluiten of het uitvoeren van de overeenkomst tot deelname aan het seminarie of evenement (artikel 6, §1, (b) AVG). De onderneming verkrijgt deze persoonsgegevens rechtstreeks van de betrokkene(n) en/of via een derde.

 

Artikel 3 -  HOE LANG WORDEN UW PERSOONSGEGEVENS BEWAARD?

Voor de verstrekking van juridische dienstverlening en de naleving van wetgeving en reglementering van toepassing op de advocatuur houdt de onderneming uw gegevens bij tot 5 jaar plus een verificatieperiode van 1 jaar na het afsluiten het desbetreffende dossier.

Voor het B2B-beheer houdt de onderneming uw persoonsgegevens bij tot 10 jaar plus een verificatieperiode van 1 jaar na het beëindigen van de overeenkomst. Voor haar facturatie en boekhoudkundige verplichtingen houdt de onderneming uw persoonsgegevens bij tot 7 jaar plus een verificatieperiode van 1 jaar na het respectievelijke boekjaar.

Voor de geschillenregeling houdt de onderneming uw persoonsgegevens bij tot 5 jaar na het verstrijken van de laatste termijn tot hogere voorziening (langer indien noodzakelijk, bijvoorbeeld om te voldoen aan wettelijke verplichtingen) plus een verificatieperiode van 1 jaar.
Voor het versturen van onze commerciële communicaties houdt de onderneming uw persoonsgegevens bij zolang u cliënt bij ons bent, d.i. tot 10 jaar na het afsluiten van het laatste dossier. U kan zich vanzelfsprekend op elk ogenblik uitschrijven van onze communicaties. In dat geval zullen wij de verwerking van uw persoonsgegevens voor dat doel stopzetten.

In het kader van de website van de onderneming, www.rechtenbemiddeling.be houdt de onderneming uw persoonsgegevens bij voor de duur van de desbetreffende cookie. U kan uw cookievoorkeuren op elk ogenblik aanpassen. Indien u een contactverzoek heeft ingediend via de website van de onderneming, houdt de onderneming uw persoonsgegevens bij tot 5 jaar plus een verificatieperiode van 1 jaar na het afsluiten het desbetreffende dossier.

Om u te laten deelnemen aan haar juridische opleidingen, seminaries en andere evenementen houdt de onderneming persoonsgegevens bij tot 7 jaar plus een verificatieperiode van 1 jaar na afloop van het seminarie of evenement.

 

Artikel 4 -  DELEN VAN PERSOONSGEGEVENS MET DERDEN

Voor de verstrekking van juridische dienstverlening deelt de onderneming persoonsgegevens, in voorkomend geval, met gerecht en politiediensten (i.e. hoven en rechtbanken, gerechtsdeurwaarders, het Openbaar Ministerie en politionele instanties). Daarnaast deelt de onderneming deze persoonsgegevens, in het kader van de behartiging van de belangen van haar cliënten, met de advoca(a)t(en) van de tegenpartij(en) of met de tegenpartij(en) wanneer deze optreedt zonder bijstand van een advocaat of desgevallend met een vervangende advocaat. Daarnaast deelt de onderneming persoonsgegevens, in voorkomend geval, met bank- of verzekeringsinstellingen. Ingevolge een rechterlijke uitspraak kan de onderneming eveneens gehouden zijn om persoonsgegevens te delen met een technisch raadsman, een expert of een gerechtelijk mandataris (i.e. notaris, schuldbemiddelaar, gerechtelijke bewindvoerder, …) die bij vonnis of arrest is aangesteld.
Voor de naleving van wetgeving en reglementering van toepassing op de advocatuur deelt de onderneming persoonsgegevens mogelijk met de Stafhouder en voor erkende bemiddeling eventueel met de Federale Bemiddelingscommissie (FBC).
 
Voor het B2B-beheer deelt de onderneming, in voorkomend geval, persoonsgegevens met overheidsdiensten, banken en verzekeringsmaatschappijen, boekhouders en auditeurs en externe juridische adviseurs.  Voor de facturatie en boekhoudkundige verplichtingen deelt de onderneming persoonsgegevens met  haar boekhoudkantoor, overheidsdiensten, sociale zekerheidsinstanties en banken- en verzekeringsmaatschappijen.  Voor de geschillenregeling deelt de onderneming, in voorkomend geval, persoonsgegevens met overheidsdiensten, gerecht en politiediensten, banken- en verzekeringsmaatschappen, ons boekhoudkantoor, externe juridische adviseurs, gerechtsdeurwaarders en incassobureaus.

Voor het versturen van onze commerciële communicaties deelt de onderneming deze persoonsgegevens met leveranciers van software die wij gebruiken voor het verzenden van commerciële communicaties. In het kader van haar website deelt de onderneming persoonsgegevens met derde partijen met wie wij samenwerken voor het beheer van de website (IT en software providers).  Om u te laten deelnemen aan haar juridische opleidingen, seminaries en andere evenementen deelt de onderneming persoonsgegevens met co-organisatoren van een seminarie en/of evenement en met aanbieders van externe locaties waar we een seminarie en/of evenement organiseren.


Daarnaast hebben derde partijen met wie de onderneming samenwerkt voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek. Ook bij gehele of gedeeltelijke reorganisatie of overdracht van activiteiten van de onderneming, waarbij de bedrijfsactiviteiten worden gereorganiseerd, overgedragen, gestaakt of indien de onderneming failliet gaat, kunnen uw gegevens worden overgedragen aan nieuwe entiteiten of derden die de continuïteit van onze dienstverlening eventueel zouden garanderen.


De onderneming zal u in dat geval steeds in de mate van het mogelijk vooraf informeren, maar u begrijpt dat dit niet onder alle omstandigheden technisch of commercieel haalbaar is. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat de onderneming uw persoonsgegevens ingevolge een gerechtelijk bevel of om te voldoen aan andere dwingende wet-of regelgeving moeten onthullen. De onderneming zal naar best vermogen pogen u van tevoren dienaangaande te informeren, tenzij dat om wettelijke redenen niet kan.

 

Artikel 5 - BEVEIIGING

Wij nemen de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u het idee hebt dat uw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact met info@rechtenbemiddeling.be. in geen geval kan het kantoor aansprakelijk worden geacht voor enige directe of indirecte schade die voortvloeit uit een foutief of onrechtmatig gebruik door een derde van de persoonsgegevens.

 

Artikel 6 –  UPDATES

U kan ons altijd contacteren voor de uitoefening van de volgende rechten:


Wij respecteren alle rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens waarop u volgens de toepasselijke wetgeving recht hebt.
Indien je niet langer onze elektronische nieuwsbrieven wenst te ontvangen en de verwerking van uw gegevens voor dat doeleinde wil stopzetten, kan u ook steeds gebruik maken van de uitschrijflink voorzien onderaan elke nieuwsbrief.
Voor die doeleinden waarvoor de rechtsgrond voor de verwerking van persoonsgegevens gerechtvaardigd belang is, kan u te allen tijde uw recht op bezwaar uitoefenen tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, met vermelding van de redenen die op uw specifieke situatie betrekking hebben. Wij zullen de verwerking van uw persoonsgegevens staken tenzij wij van oordeel zijn dat er dwingende gerechtvaardigde gronden zijn die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden die u aanvoert.
 
Voor zover de verwerking van persoonsgegevens is gebaseerd op jou voorafgaande toestemming, heb je het recht op die toestemming in te trekken.
 
Voor identificatiedoeleinden kunnen wij u om een kopie van de voorkant van uw identiteitskaart vragen.

 

Artikel 7 –  COOKIES OF VERGELIJKBARE TECHNIEKEN

Deze privacyverklaring kan van tijd tot tijd worden gewijzigd, binnen de beperkingen van de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming. Via www.rechtenbemiddeling.be heeft u steeds toegang tot de meest actuele versie.

 

Artikel 8 –  COOKIES OF VERGELIJKBARE TECHNIEKEN

De website van de onderneming gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën. Een cookie is een klein tekstbestandje met gegevens dat een website (wanneer een gebruiker deze bezoekt) op uw apparaat wil opslaan om zo informatie over u, zoals uw taalvoorkeur te kunnen onthouden. Deze cookies worden door de onderneming ingesteld en heten interne cookies. Er worden ook externe of third party cookies gebruikt, maar er wordt getracht dit zoveel mogelijk te vermijden. Dit zijn cookies van een ander domein dan de website waarop u zich bevindt en ze worden gebruikt voor advertentie- en marketingdoeleinden. De onderneming gebruikt ze zelf niet in het bijzonder, maar soms plaatsen Google of YouTube al eens een cookie zonder dat de onderneming het zelf wil.
Cookies helpen de onderneming om u een betere gebruikerservaring te bieden wanneer u de website bezoekt en laat de onderneming ook toe haar website te optimaliseren. Zonder uw voorafgaande toestemming, worden uitsluitend de strikt noodzakelijke cookies om de website correct te laten werken, geplaatst. Voor alle andere cookies vraagt de onderneming eerst uw toestemming.
 
In het bijzonder gebruikt de onderneming onderstaande lijst van cookies en andere tracking-technologieën voor de volgende doeleinden:
 
Strikt noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies zijn nodig om de website correct te laten werken. Ze dienen bijvoorbeeld voor de paginanavigatie of om de toegang tot beveiligde gedeelten van de website af te schermen. De onderneming gebruikt de gegevens die ze ermee verzamelt nooit voor andere doeleinden en geeft ze niet door aan derde partijen.
 
Cookie                    Functie                                                                       Oorsprong                                   Vervaltermijn

__l_cc_                    Onthoudt de gekozen cookie keuze                        Eerste partij                                  7 dagen

PHPSESSID           Nodig om website correct te laten werken            Eerste partij                                  Sessie

 
 
Analytische cookies
De onderneming weet graag hoeveel bezoekers ze op haar website ontvangt en welke pagina's die bezoekers het meest interessant vinden. De onderneming kan op basis daarvan haar website en diensten verbeteren. Analystische cookies zijn dus ook erg belangrijk voor u als bezoeker. De onderneming plaatst nooit analytische cookies zonder uw toestemming en gebruikt de gegevens die ze verzamelt nooit voor andere doeleinden en geeft ze zeker niet door aan derden. De onderneming apprecieert het als u haar toestaat om zulke cookies te plaatsen.


 
Als u vaststelt dat andere cookies via onze website geplaatst worden, dankt de onderneming u haar daarvan onmiddellijk te verwittigen, zodat de onderneming de nodige aanpassingen kan doen.
De onderneming geeft u dan zo veel mogelijk informatie over cookies geplaatst door derde partijen. Let op: de onderneming oefenen geen enkele invloed uit op de inhoud van die verklaringen, noch op de inhoud van de cookies van deze derde partijen.